İMO 47. Dönem Çalışma Programı Yayınlandı

 

TMMOB

İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

47. DÖNEM ÇALIŞMA PROGRAMI

  

GİRİŞ

Bu çalışma programının hazırlanması esnasında, İzmir Seferihisar açıklarında 30 Ekim 2020 günü, AFAD`a göre 6,6, Kandilli Rasathanesine göre 6,9 büyüklüğünde bir Deprem meydana gelmiştir. Bu Deprem geride, İzmir`in Bayraklı ilçesinde 114 vatandaşımızın hayatını kaybettiği, 1035 kişinin yaralandığı, yüzlerce özel ve kamu binasının orta ve ağır hasarlı olduğu, Seferihisar ilçesinde meydana gelen  tsunami sebebiyle bir vatandaşımızın hayatını kaybettiği, onlarca teknenin battığı veya kaybolduğu su baskınlarının yaşandığı bir tablo bırakmıştır.

Alışamadığımız ve her seferinde üzülerek yinelemek zorunda kaldığımız durum, ülkemizin hala depreme hazır olmadığı ve onlarca yılını boşa geçirmiş olduğu gerçeğidir. Korkarız ki, yaşanan acıların yakıcılığının hafifleyip soğuması ile konuşulan konular ve verilen sözler tıpkı öncekilerde olduğu gibi unutulup gidecektir.

2011 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe giren "Ulusal Deprem Stratejisi ve Eylem Planı"nın hem yapısal hem de yönetsel olarak gereklerinin yerine getirilmediği, depremin sonuçları itibarıyla ortaya çıkmıştır.

Bir Bakanın depremin ilk saatlerinde enkazın üzerine çıkarak kurtarma çalışmalarında boy göstermesi, kurtarılmayı bekleyen depremzedeyle telefonla görüşmesi, ekiplere müdahale etmesi siyasal iktidarın deprem meselesine yaklaşımının gösterişten ibaret olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca hasar tespit çalışmalarında İnşaat Mühendisleri Odasını yok saymaya çalışması ve bu uğurda deneyimsiz yeni mezunları ve farklı uzmanlıklardaki mühendis ve mimarları sahaya sürmesi akıl ve mantıktan da uzaklaştığını göstermektedir.

Afete dönüşen doğal olaylar, siyasi, idari, iktisadi ve mesleki tüm sorunları bütün çıplaklığı ile ve yüksek bedeller karşılığı toplumun önüne koymaktadır. Eğer on yıllardır yaşanan sorunlar aynı ise, deprem karşısında yaşanan sonuçlar da aynı olmaktadır. 47. Dönem Yönetim Kurulunun önündeki en önemli görev, sorunları ve sonuçlarını topluma ve karar vericilere anlatmak ve çözüm yollarının bilimden, akıldan, halktan ve doğadan yana politikalardan geçtiğini ısrarla vurgulamaktır.

Bugün ülkemizde dünyayı kasıp kavuran Covid-19 pandemisini ve Türkiye Cumhuriyeti tarihinin gördüğü en ağır ekonomik krizini birlikte yaşıyoruz. Covid-19 hastalığı toplum içerisinde kontrolsüz bir şekilde yayılmaktadır. Siyasal iktidar bu konuda da seyirci konumuna düşmüştür. Buna rağmen pandemiyi bahane ederek her türlü hukuksuzluğu ve baskıyı uygulamaktan geri kalmamaktadır. TMMOB ve Baroların Genel Kurullarının ertelenmesi bunun en somut örneğidir. Bu iki örgüt dışında her kuruluş etkinlik ve Genel Kurullarını yapıyor olmasına rağmen sadece bunlara yönelik kısıtlamanın varlığı izahtan uzaktır.

Bugün ülkemizin boğazına çökmüş olan bu ekonomik kriz bir sonuçtur.  Ağır bir demokrasi krizi ve yaratılan güven sorunu, farklı seslerin kriminalize edilerek bastırılma girişimi ile birlikte kurumların, kuralların, liyakatin ve hukukun yerle bir edildiği, kuralsızlığa, keyfiliğe teslim olmuş bir sistemin sonuçlardır ekonomik kriz.

Bu süreçlerden en çok etkilenen meslek guruplarından birisi de İnşaat Mühendisliği olmuştur. İşsizlik ve hak kayıpları krizin ve sektörel küçülmenin doğal sonuçları olarak hemen karşımıza çıkmakta, yatırımların durması ile siyasi ve ekonomik belirsizlikler iş yerlerinin kapanmasına sebebiyet vermektedir. Ne yazık ki 2021 yılı, bizlere daha umutlu bir Türkiye vaat etmemektedir.

Ekonomik sorunların, işsizliğin, pahalılığın çözümünü demokrasi ve çoğulculukta aramak yerine, otokratik yöntemlerle toplumu bastırıp mesele yokmuş gibi davranmak, sorunları ortadan kaldırmamaktadır. Meslek örgütlerini baskılamak, yapısı ile oynayıp doğrudan parti siyasetinin içine çekmek, varlıklarını ve önemini inkar etmek sadece o meslek mensuplarını değil toplumu da etkilemektedir.

47. Dönemde Odamızın faaliyet göstereceği Türkiye ne yazık ki böylesi bir tablo çizmektedir. Ancak yol gösterenimizin akıl ve bilim, eylemimizin dayanışma ve örgütsel birlik olması halinde, 66 yıllık birikimi ile İMO`nun her türlü badireyi atlatabileceğine inanmaktayız. Meslektaşlarımızın, mesleğimizin, toplumun, ülkenin, doğanın, çevrenin ve hatta demokrasinin bizden beklentilerini ancak bu yolla karşılayabileceğimizi düşünmekteyiz.

TEMEL İLKELER

1- Etkinlik ve eylemlerimizde; örgütümüzün bütünlüğüne, ülkenin bağımsızlığına, toplumsal barışa, ülke kaynakları ve toplum yararlarının gözetilmesine, demokrasi talebine, insan hak ve özgürlüklerinin savunulmasına, bilimin yol göstericiliğine önem ve özen gösterilecek, Oda kaynaklarının kullanımında katılım ve örgütlenmeye öncelik verilecektir.

2- Oda organları ve birimlerinin birbirleriyle uyumlu, kolektif ve üretken çalışmaları için her türlü olanak sağlanacaktır. Danışma Kurulu Meclis niteliğine büründürülecek, ortak karar almaya özen gösterilecektir. Birlikte karar alıp birlikte yönetilecektir.

3- Şubelerimizin, yerel yönetimler, devlet kurumları ve üniversitelerle ilişkileri, kent, çevre ve toplumsal sorunlarına karşı duyarlılığı, çalışma ve ilgi alanlarındaki çeşitliliği, eğitim bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları, üyelerin mesleki davranışlarını takibi, ortak ya da merkezi kararlara uyumu, mali yapısı ve ilişkileri ve Temsilcilikleriyle ilişkilerinin takibine önem verilecektir.

4- Oda birim ve organlarının tüm kişi ve kuruluşlara karşı eşit mesafede durmasına önem verilecek, faaliyetlerimizde Oda`yı vesayet altında bırakabilecek tarz ve ilişkilerden uzak durmasına özen gösterilecektir.

5- Başta TMMOB ve bağlı Odalar olmak üzere, diğer meslek kuruluşları, sendikalar ve demokratik kitle örgütleriyle işbirliği ve güç birliği kurmanın olanakları zorlanacaktır. Dayanışma ve paylaşım kültürünün yaygınlaştırılmasına özen gösterilecektir.

47. GENEL KURULUMUZUN YÖNETİM KURULUMUZA VERMİŞ OLDUĞU GÖREVLER

1. Üyelerin sicil kayıtlarının "Referans Belgesi Yönetmeliği" içerisinde yer alan kriterlere uygun olarak tutulması amacıyla, İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

2. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından akredite edilmiş "Yapı ve Zemin Laboratuvarları`nda meslek disiplinimize ait deney ve raporlama işlerinde meslektaşlarımız dışında yetkilendirmenin yapılmaması amacıyla İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

3. Yapı denetim sistemi ve şantiye şefliğine ilişkin Bakanlık verilerinin Odamız ile paylaşılarak üye sicillerine işlenmesi konusunda İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

4. Üyelerimizin talepleri doğrultusunda bankalara verecekleri otomatik ödeme talimatıyla aidatlarını düzenli ödeyebilmesi için İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

5. Oda kaydını kapatan üye, kaydını tekrar açmak istediğinde kayıt açma bedeli, cari yılın 1 yıllık aidatının ödenmesi şartının bütçe uygulama esaslarına eklenmesi ile ilgili olarak İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

6. Üye aidat muafiyetinin meslektaşlarımızın işsiz kaldığı tüm dönemleri kapsayacak şekilde belgelendirmeleri durumunda, bu dönemlere ait aidat muafiyetinin uygulanması için İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

7. 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununa göre, Odamızın ihtiyaç sahibi genç-İMO üyelerini belirlemesi ve burs vermek isteyen üyelerden aldığı yardımı öğrencilere sistematik bir şekilde ulaştırması, İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığından alacağı izin ve denetim doğrultusunda mümkündür. Talep eden şubelerimizin burs vermek isteyen üyelerden alacağı yardımlarla genç-İMO üyelerine burs imkanı sağlanabilmesi için İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun, İnşaat Mühendisleri Odası mevzuatının ilgili yönetmeliğinde öğrenci bursu verilmesine dair yetkilendirilmesi,

8. Dönem içerisinde oluşabilecek mevzuat değişikliklerine bağlı olarak, danışma kurulunun da görüşünü almak kaydıyla Oda Yönetmeliklerinde değişiklik yapılabilmesi veya yeni yönetmelik hazırlanabilmesi için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetkilendirilmesi,

9. SİM uygulama esaslarının mevcut uygulamalara yönelik olarak değiştirilmesi için İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışması,

10. İnşaat mühendisinin şantiye şefliği yapabilmesi için Odanın hazırlayacağı Şantiye Yönetimi, Şantiye Şefinin Yetki ve Sorumlulukları konulu sertifikalı bir programa katılma zorunluluğu getirilmesi için İMO 47. Dönem Yönetim Kurulunun çalışma yapması,

11. Oda ve şube yönetim kurulu üyelikleri için getirilen üç dönem kuralının sadece oda ve şube başkanları için olarak değiştirilmesini önerisinin Danışma Kurulunda değerlendirilmek üzere İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetkilendirilmesi,

12. Odamızın tüm organ ve birimlerinin yapacağı çalışmalarda ve etkinliklerde, mesleğimize ve Odamıza karşı Odamızın içerisinde olmayan her türlü değişikliğe karşı, tüm yasal ve legal yolları kullanarak karşı durulması,

13. Kamu çalışanları dahil olmak üzere tüm inşaat mühendislerinin Odamıza üye olmasının sağlanması yönünde çalışmalar yapması,

14. Üye-Oda ilişkilerinde, üyenin işlerini kolaylaştırması, elektronik işlemler konusunda teknolojinin en üst seviyede kullanılır hale getirilmesi,

15. Üye sicillerin doğru ve eksiksiz tutulması yönünde üyelerin iletişim, mesleki faaliyet ve mesleki eğitim bilgilerine ulaşılarak kayıt altına alınması,

16. İşsiz üyelere yönelik kamu ve özel sektör ile görüşmeler yapılarak, iş imkanları oluşturulmaya çalışması,

17. Kadın inşaat mühendislerinin sorunlarının çözümü konusunda radikal politikalar oluşturması,

18. Merkezi demokratik yapımızın korunması ve geliştirilmesi,

19. Üye ve toplumun odamız faaliyetlerini yakından takip edebilmesi için yayın organlarını ve sosyal medyanın aktif bir şekilde kullanılması için çalışma yapması,

20. Oda rutin işleyişinin önemli unsurlarından olan İMOP ve kullanıcısı arayüzünün kullanıcı dostu olarak tekrar düzenlenmesi, İTB ve SİM yenileme dahil bütün işlemlerin online platformda yapılabilmesi için çalışma yürütülmesi amacıyla İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,

21. Genç İMO Konsey çalışmalarının desteklenmesi ve oluşabilecek sorunların örgüt içi kurullarda çözülebilmesi amacıyla, genç-İMO üyelerinden kendi seçecekleri 2 kişi ile İMO Danışma Kurullarında temsil edilebilmelerinin İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna önerilmesi,

22. İMO tarafından merkezi olarak organize edilecek bir online eğitim platformu oluşturulması ve online eğitim yönergesi hazırlanması için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,

23. İMO Mobil uygulamasının İMO bünyesinde merkezi olarak planlanması için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,

24. Ülkemizde yaşanan siyasal ve ekonomik gelişmeler doğrultusunda özellikle genç meslektaşlarımızın büyük bir çoğunluğu işsiz ya da güvencesiz çalışma koşulları altında çalışmak zorunda kalmaktadır. Bu durum karşısında genç meslektaşlarımızın sorunlarına çözüm üretmek, örgütlülüklerini güçlendirmek ve Odamızın asli görevi olan meslektaş dayanışmasını hayata geçirebilmek amacıyla önümüzdeki dönemde Genç Mühendisler Çalıştayı yapılması için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna önerilmesi,

25. Toplumsal hayatımızın ve demokratik değerlerimizin vazgeçilmezi olan cinsiyet eşitliğinin hem toplumsal hayatımızda hem de örgütümüz içinde yaşam bulması adına toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimleri konusunda İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna gerekli çalışmaları yapması için görev verilmesi,

26. Oda Yönetim Kurulu tarafından soruşturma açılmasına karar verilen dosyalarla ilgili olarak Oda Yönetim Kurulu tarafından soruşturmacı atanmaktadır. Cinsiyet ayrımcılığı, taciz, cinsel şiddet, toplumsal cinsiyet temelli şiddet, cinsel istismar, mobbing ve benzeri konularda kadın soruşturmacı atanması hususunda İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna görev verilmesi,

27. Cinsiyet ayrımcılığı, taciz, cinsel şiddet, toplumsal cinsiyet temelli şiddet, cinsel istismar, mobbing ve benzeri konularda, Oda Onur Kuruluna sevk edilen dosyalarda Oda Onur Kurulu içerisinden dosya ile ilgili raporu hazırlayan raportör tarafından değerlendirme yapılırken, Oda Kadın Komisyonu görüşünün istenmesi,

28. Meslek içi eğitim faaliyetlerinin daha güçlü bir şekilde yapılabilmesi amacıyla Odamızın personel eğitimi konusunda TÜRKAK`tan akredite olması ile mesleki yeterlilik akreditasyonu hakkında çalışma yapması ve uygun görülmesi halinde akreditasyon çalışmalarına başlaması için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,

29. Tabii kaynaklar ve enerji ihtiyacı sorunlarına esas olmak üzere, Mezopotamya Suları ve Kar Hidroloji Çalıştayı için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna çalışma yapma yetkisi verilmesi,

30. Ülkemizin zengin deniz ve göllere sahip olması açısından kıyılarımızda inşa edilen deniz yapılarının denetimi ve yönetimiyle ilgili sorunlar esas alınarak, Van Şubemiz tarafından Kıyı Denetim Çalıştayı yapılması ile ilgili İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetki vermesi,

31. Ülkemizin depremsellik gerçeği göz önünde bulundurularak Deprem Çalıştayı yapılması için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,

32. Odamızın ve şubelerimizin 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü, 25 Kasım Kadına Yönelik Şiddetle Uluslararası Mücadele Günü, toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimleri ve benzeri etkinliklere yeterli düzeyde bütçe ayırması, kadın üyelerimizin örgütsel aidiyetlerini ve örgütsel temsiliyetlerini arttırmak için bütçe elverdiği ölçüde TMMOB tarafından düzenlenen Kadın Kurultayı, Kadın Sempozyumu ve benzeri etkinliklere azami düzeyde katılımın sağlanması,

33. İnşaat mühendislerinin istihdam alanını arttırmaya yönelik İMO İstihdam Komisyonu kurulması için İMO 47. Dönem Yönetim Kuruluna çalışma yapmak üzere yetki verilmesi,

TMMOB VE ODALARIN VARLIK MÜCADELESİ

Siyasal iktidarların, "Kamu Yararı" ilkesini devletten tasfiye etme politikaları ve eylemleri artık TMMOB ve bileşenlerini tasfiye etmesi noktasına gelmiştir.

Türkiye Barolar Birliğinden sonra, başta Türk Tabipler Birliği olmak üzere Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin yasalarının da önümüzdeki birkaç ay içerisinde TBMM`ye getirileceği iktidar partisinin en yetkilileri tarafından ifade edilmiştir. Bu durum tüm meslek kuruluşları ve TMMOB`nin işlevsiz-etkisiz hale getirilmesi, parçalanması ve siyasal güdüm altına alınması için düğmeye basıldığını göstermektedir.

Eylem ve etkinliklerinde, değerlendirmelerinde, açıklamalarında, raporlarında akılcılığı esas alan, kamusal faydayı gözeten, evrensel norm ve ilkeleri savunan, ülke kaynaklarının doğru kullanılmasını, kültürel ve doğal mirasın korunup geliştirilmesini gözeten meslek kuruluşları, yani varlıklarını sürdüren son demokratik yapılar yok edilmeye çalışılacaktır.

İktidar çevreleri, kendilerinden olmayan her kurum, kişi ve düşünceyi topyekun hasım veya hedef haline getirmektedir.

Türkiye Cumhuriyeti, tarihinin yaşamakta olduğu en derin ekonomik ve sosyal krizinin içendeyken meslek kuruluşlarının yapısıyla uğraşmak son derece manidardır. Anlaşılmaktadır ki, iktidar çevrelerinin temel rahatsızlığı, adalet ve hukuk sorunları, kaynak sorunları, yatırımların durması, enflasyon, cari açık, işsizlik, eğitim ve sağlık sorunları, pandemi önlemleri, doğal afetlere hazırlık gibi yakıcı sorunlar değil, meslek kuruluşlarının iktidarı uyaran ve toplumu aydınlatan tutumlarıdır.

Gelinen bu noktada, başta İMO 47. Dönem Yönetim Kurulu olmak üzere Oda organları ve birimlerinin önünde bulunan en temel görev, İMO`nun ve TMMOB`nin varlığına yönelik oluşabilecek tehditlere karşı hep birlikte karşı duruş sergilenmesini sağlamak olacaktır.

  

İŞSİZLİK VE İSTİHDAM

Bir yandan popülist ve piyasacı politikalar sonucu açılan İnşaat Mühendisliği eğitim programlarının ülke planlamasından uzak bir şekilde istihdam fazlası mühendis yetiştirmesi, diğer yandan 2018 yılında başlayan ekonomik krizden doğrudan etkilenen İnşaat Sektöründeki küçülme, öbür yandan Müteahhitlik ve Müşavirlik firmalarının uluslararası pazar payının düşmesi İnşaat Mühendisleri içerisinde kitlesel bir işsizliğe sebebiyet vermektedir. 2012 yılında % 6 civarında olan işsizlik oranı, 2020 yılının ilk aylarında %20 civarlarına yükselmiştir. Kısaca bugün, her beş İnşaat Mühendisinden birinin, gençler arasında ise her üç mühendisten birinin işsiz olduğu tahmin edilmektedir.

İşsizlik sadece işsiz kalan meslektaşlarımızı etkilemiyor. Mesleğimizin her alanında çalışan emeği ile geçinen meslektaşlarımızın düşük ücretlerle çalıştırılmasına ve haklarının gasp edilmesine de vesile oluyor. Özellikle genç mühendislerin çok düşük ücretlerle imzalarının istismar edilmesine de sebep oluyor.

Serbest piyasa kurallarının sermaye lehine maliyetleri düşürme politikaları, mühendislik hizmetlerinin fiilen ortadan kaldırılmasına veya niteliğinin düşürülmesine sebebiyet vermektedir. Devlet aldığı/almadığı önlemlerle bu duruma ya seyirci kalmakta ya da çıkar grupları yanında saf tutmaktadır. Yukarıda bahsedilen işsizlik oranlarına rağmen ülkemizdeki mühendislik hizmeti açığı bunun en somut göstergesidir. Mühendislik hizmetlerindeki açık her depremde, sel ve heyelanda topluma bedel ödettirmektedir. Verilmeyen her mühendislik hizmeti enerji kaybı, maliyet artışı, israf, güvenlik açığı olarak karşımıza çıkmaktadır.

Oysa ki, kamu yararını gözeten bir anlayış değişikliği ve basit önlemlerle kağıt üzerinde veriliyormuş gibi görünen mühendislik hizmetlerinin gerçekten yapılmasını sağlamak ve bu sayede işsizliği ortadan kaldırmak mümkündür. Bu hizmetlerin kağıt üzerinden gerçeğe dönüşmesi, topraklarının neredeyse tamamı deprem gibi afet riskleri taşıyan ülkemizin can ve mal güveliği açısından da son derece önemlidir.

Bu çerçevede;

- Yapı Denetim Kuruluşlarında ve Laboratuvarlarda çalışan/çalışması gereken personelin varlığını, faaliyetlerini daha sıkı denetleyecek mekanizmalar kurulmalı, bu personelin kamu hizmeti yaptığı gerçeğinden yola çıkarak kamu görevlisi olarak hakları ve ücretleri güvenceye alınmalı, bağımsızlıkları ve güvenlikleri sağlanmalıdır.

- Şantiye Şefliği hizmetlerinin veriliyor olması yönünde denetim mekanizmaları oluşturulmalı, Şantiye Şeflerinin sorumlu olabilecekleri ruhsat adedi düşürülmeli, Şantiye Şefliği için asgari ücret tespit edilmeli, Şantiye Şefliğinde İnşaat Mühendislerinin oranı arttırılmalı, Şantiye Şeflerinin hak ve ücretleri yasal güvenceye alınmalıdır.

- Kamu kurumlarında, yatırımcı kuruluşlarda, belediyelerde kadro açıkları ivedilikle doldurulmalı, kamu kurumlarında zaafa uğratılan mühendislik-kontrollük hizmetleri yeniden tesis edilmeli, kamu kurumlarına personel alımlarında yandaşlığa son verilerek liyakate önem verilmeli, sözlü sınav kaldırılmalıdır.

- Depreme hazırlık, zorunlu bir kamu görevi ve hizmetidir. Bu çerçevede yerel yönetimler dahilinde bina, altyapı izleme ve inceleme birimleri oluşturulmalı, gerek envanter çalışmaları, gerekse iskan sonrası periyodik denetimleri yapılmalı, bu işler için mühendis ve mimar istihdamı sağlanmalıdır.

- Kamu ihalelerindeki anahtar teknik personel sayısı artırılmalı işin gerekliliğine göre gerçekçi bir düzeye çıkarılmalıdır. Bu personelin çalıştırılıp çalıştırılmadığının kontrolüne önem verilmelidir.

- Ruhsata tabi işlerde faaliyet gösteren müteahhitlik firmaları için, yaptıkları işlerle uyumlu bir oranda mühendis-mimar ve yardımcı teknik eleman istihdamı zorunlu hale getirilmelidir.

- Ülkemizdeki uluslararası projelerde veya yurt dışında hizmet veren müteahhitlik, müşavirlik veya özel hizmet firmalarının Türk vatandaşı mühendis ve mimarları tercih etmeleri, teşvik veya cezai yöntemlerle tesis edilmelidir.

 

İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİ

İnşaat Mühendisleri Odası yıllardır yapmakta olduğu etkinlikler ile inşaat mühendisliği eğitiminin niteliğindeki erozyonu bütün boyutlarıyla ortaya koymaktadır. 220 bölüm, fakülte, eğitim programı dahilinde verilmekte olan İnşaat Mühendisliği eğitiminin artık iflas etmekte olduğunu söylemek çok da yanlış olmayacaktır. Ülkemizdeki mühendislik eğitiminin belli bir planlamaya göre yapılmadığını, özel üniversitelerin bölüm açma reflekslerinin günlük piyasa kurallarına göre oluştuğunu, o dönem hangi meslekler popüler ise birer "müşteri" olan öğrencilerin yönelimlerinden nemalanma çabasına girildiğini, devlet üniversitelerinin ve bölümlerinin ise tamamen siyasal popülizm sebebiyle açıldığını biliyoruz. Son iki yıldır düşürülmelerine rağmen doldurulamayan kontenjanlar, bundan böyle bu politikaların kaldırılamaz-sürdürülemez olduğunu göstermektedir. Doğaldır ki gençlerimiz 4-5 yılını (emeğini, zamanını, parasını) harcayıp işsiz kalacakları bir mesleğe yönelmiyorlar. Hele ki üniversite eğitiminin birer meslek edindirme kursuna dönüştüğünü görüyorken... Bu durum mesleğimizin geleceği açısından son derece kaygı vericidir.

Bu tespitlerden yola çıkarak geçtiğimiz dönem başlatılan üniversiteye girişte sıralama barajı koyulması kampanyasını önemsiyor ve devam ettirilmesini düşünüyoruz. Ayrıca kontenjanların düşürülmesi, vasıfları yetersiz bölüm ve eğitim programlarının kapatılması, İnşaat Mühendisliğinin alt disiplinlerinden lisans eğitimi vererek yeni mühendislik alanı yaratılmasının önlenmesi yönünde çaba sarf edilmesi hedeflenmektedir.

YETKİN MÜHENDİSLİK

Bilindiği gibi İnşaat Mühendisleri Odası on yıllardır Yetkin Mühendislik uygulamasını savunagelmiş, dünyadaki örneklerinde olduğu gibi, bu uygulamanın ilgili meslek kuruluşu tarafından yapılması gerekliliğini söylemiştir. Son on yıl hariç olmak üzere, çeşitli kamu kuruluşları da (DPT, Üniversiteler, Bakanlık, Yatırımcı Kuruluşlar, Deprem Konseyi vb.) böylesi bir uygulamanın hayata geçirilmesinin kamusal fayda açısından önemli ve ivedi olduğunu ifade etmekteydi. İnşaat Mühendisleri Odası bu inancı "Yetkin Mühendislik Yönetmeliği" ve "Referans Belgesi Yönetmeliği" gibi yönetmelikler aracılığı ile uygulamaya çalışmıştır. 

Siyasi iktidarın, mühendislik alanlarında belgelendirme faaliyetlerini KHK ile oluşturulan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü bünyesinde toplama eğiliminde olduğu aşikardır. Bunun en somut örneği geçtiğimiz yıl yayınlanan "TBDY Tasarım Gözetimi ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Tebliğ"dir. Mühendislik ve Mimarlık hakkındaki kanun ve TMMOB yasaları dahilinde hiçbir mevzuata uymayan bu düzenleme ile birlikte, Bayındırlık Bakanlığının daha önceki PM belgesi ve Yapı Denetçisi Belgeleri verişindeki performansı değerlendirildiğinde, Mühendislik hizmetlerinin belirsiz bir maceraya sürüklendiği görülmektedir.

Meslek uygulamalarındaki belgelendirmenin amacına hizmet edebilmesi, sürekli ve sürdürülebilir olması, belirli çevrelere hizmet etmemesi bürokratik bir evraka dönüşmemesi, ilgili meslek mensuplarının ve onların kurumsal yapısının gözetimi ve denetimi altında verilip verilmediğine bağlıdır.

İnşaat Mühendisleri Odası, geçmişte olduğu gibi gelecekte de Yetkin Mühendisliği gündemde tutmaya, hatta hayata geçirme çabalarına devam edecektir. İnşaat Mühendisliği hizmetini veren İnşaat Mühendislerinin tek örgütü olan İMO, kendisinin yürütmediği, etkin ve etkili olmadığı hiçbir belgelendirme ve sicil tutma işlemine dahil olmayacaktır.

  

BELGELENDİRME, SİM VE İTB

Odamızın mesleki belgelendirme politikaları (Yetkin Mühendislikte olduğu gibi) meslektaşımız olarak inşaat mühendisliği hizmeti veren ile mühendislik hizmetine ihtiyaç duyan kesimlerin ortak faydasını gözetmek esasına göre oluşmaktadır. Yani mesleğini yapan, mesleği ile geçinen, mesleğini seven, mesleğinde kendini geliştiren üyemizi; Yapı, Geoteknik, Hidrolik ve Su Kaynakları, Kıyı-Liman, Ulaştırma, Yapım yönetimi ve yapı işletmesi, Yapı Malzemeleri gibi uzmanlık alanlarında, projesinden imalatına, planlamasından etüdüne, yönetiminden denetimine veya bilirkişiliğine kadar 20`nin üzerinde hizmet alanından herhangi biri için, İnşaat Mühendisliği hizmetine ihtiyaç duyan kişi ve kurumlarla buluşturmak ve bu kesimlerin daha güvenli hizmet almalarını sağlamak amacını taşımaktadır.

2006 yılında yürürlüğe giren, bilgi ve deneyimi puanlandırma esasına göre belgelendiren SİM yönetmeliği, orijinal haliyle kısa bir süre uygulanabilmiş olsa dahi proje alanında gözle görünür iyileşmeler yaratabilmiştir. Daha sonra Danıştay tarafından iptal edilen puanlandırma yöntemi, Referans Belge Yönetmeliği ile tekrar uygulanmaya çalışılsa bile uygulanma şansı bulamamıştır.

Gerek SİM belgesinin uzmanlık tanımlarında gerekse SİM dışı verilecek uzmanlık ve hizmet alanı belgelerinde, halihazırda yürürlükte bulunan "TMMOB Meslek İçi Eğitim ve Belgelendirme Yönetmeliği"nin imkanları dahilinde çözüm aranacaktır.

SİM Yönetmeliğinin yürürlükte bulunan İTB ile ilgili bölümleri, hizmet alanlarının düzenlenmesinde etkili olabilme şansını korumaktadır. Başta Şube ve Temsilcilikler olmak üzere Odamız işyerleri/proje büroları üzerinde etkin denetim yapabilme imkanına sahiptir. İMO 47. Dönem içerisinde, İş Yeri Tescil Belgesi verilmesi ve onaylanması ile ilgili maddeler uyarınca, haksız rekabet ve imzacılık gibi sorunların üzerine gidilecektir.

  

MESLEK YASASI

Yönetim Kurulumuz son birkaç yıldır devam etmekte olan Meslek Yasası üzerine yapılan çalışmaları önemsemekle birlikte, İnşaat Mühendisliğine özel bir yasa yerine Mühendislik Mimarlık hizmetlerinin yetki ve sorumluluklarının belirlenme yetkisinin ilgili meslek kuruluşuna bırakıldığı düzenlemelerin oluşturulmasından yanadır. Günümüzde bu durum 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunun ve 6235 sayılı TMMOB kanununun yeniden düzenlenmesine karşılık gelmektedir.

Demokratik bir ortamda, bir yasa taslağının yasa koyucular nezdinde karşılık bulabilmesi geniş bir konsensüsün varlığına bağlıdır. Dolayısıyla Mühendislik ve Mimarlık camiasının kabul ettiği, benimsediği ve savunduğu metinlerin oluşturulması bir yasa taslağı için elzemdir. 20 yılı aşkın bir süredir TMMOB bünyesinde yapılan çalışmalarla içselleştirilen, Mühendislik ve Mimarlık Kurultaylarında olgunlaştırılan temel ilkeler çerçevesinde üretilmiş olan taslaklar mevcuttur. Türkiye`nin siyasi atmosferinin imkan sağlaması halinde, alanımıza ilişkin düzenlemelerin TMMOB ile birlikte yeniden gündeme taşınması için çaba sarf edilecektir.

  

  

ASGARİ ÜCRET

Kamu ve özel kesimde, yapı denetiminde, şantiye şefliğinde İSG firmalarında meslektaşlarımızın zor ve sağlıksız şartlarda, son derece düşük ücretlerle ve güvencesiz çalıştırıldığı bilinmektedir. İMO`nun 2005 yılında uygulamaya koyduğu İnşaat Mühendisleri için asgari ücret uygulaması daha sonraları TMMOB`nin SGK ile yaptığı protokol ile yaygınlaşmış ancak siyasal iktidarın politik tercihleri sonucu iptal edilmiştir.

İMO 47. Dönem içerisinde, bu uygulamanın yeniden hayat bulması için tüm kurumlar nezdinde mücadele verilecektir.

Serbest piyasa koşulları ve haksız rekabet sonucu ruhsata tabi yapılardaki proje ve TUS hizmetleri ücretleri kişisel ihtiyaçların karşılanması bir kenara ne yazık ki mühendislik onurunun kaldıramayacağı seviyelere gerilemiştir.

Bu tablonun ortadan kaldırılmasına katkıda bulunacağı düşüncesiyle; "piyasa rayiçleri bilgilendirme tablosu" olarak düzenlenen tablo ve hesap yöntemlerinin "asgari ücret tablosu" olarak belirlenmesi ve bir asgari ücret çalışma grubunun oluşturulması amaçlanmaktadır.

  

MESLEK İÇİ EĞİTİM

İnşaat Mühendisleri Odası, ‘hayat boyu öğrenme` ilkesini esas alarak meslektaşlarının mesleki bilgi ve becerisini çoğaltmayı, geliştirmeyi hedef alan Meslek İçi Eğitim faaliyetlerine İMO 47. Dönemde de daha çok geliştirerek devam etmeyi öncelemektedir.

- Ülkemizde yaşanmakta olan pandemi koşullarının fiziki birlikteliği zorlamasına rağmen, yasakların kaldırılması halinde ve her türlü önlemlerin alınması kaydıyla yüz yüze eğitim faaliyetlerinin devem etmesi,

- Uzmanlık ve alt uzmanlık alanlarının yanı sıra mesleki faaliyet alanlarına yönelik eğitimler, sınavlar, belgelendirme, konularına ve alanlarına göre bilgilendirme ve bilinçlendirme seminerlerinin düzenlenmesi,

- TÜRKAK tarafından akredite eğitim kuruluşu olma konusunda gerekli girişimlerde bulunulması,

- Online eğitimin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması çalışmaları hedeflenmektedir.

 

SEMPOZYUM KONGRE ve ÇALIŞTAYLAR

Kuruluşundan bu yana mesleki bilimsel çalışmalara önem veren Odamız, düzenlediği sempozyum ve kurultaylarla, bir yandan teknik ve bilimsel gelişmelerin analiz edilmesine, tartışılmasına ve tanıtılmasına hizmet ederken, diğer yandan uygulanmakta olan tekno-politikaların değerlendirilmesine ve alternatif görüşlerin oluşmasına zemin teşkil etmekteydi. Ancak bazı etkinliklerin kendini tekrarlar duruma düşmesi, Oda gelirlerindeki önemli düşüş ve etkinliğin kendini finanse etme imkanının zayıflaması ve pandemi koşulları nedeniyle, çalışmaları başlamış ve belli bir aşamaya getirilmiş Deprem Konferansı hariç olmak üzere, tüm sempozyum ve kongrelerin yerine ve hepsini kapsayacak nitelikte olmak üzere, en son 2004 yılında 17`ncisi gerçekleştirilmiş olan Teknik Kongrenin 18`ncisinin 2022 yılında yapılması hedeflenmektedir.

Ayrıca İMO 47. Dönem içerisinde uzmanlık ve hizmet alanlarının güncel uygulamalarına yönelik Genel Kurulda kabul edilen önergeler de gözetilerek Çalıştaylar planlanacaktır.

  

MALİ DİSİPLİN ve ÜYE AİDATLARI

Bir yandan siyasal iktidarın TMMOB ve Bağlı Odalarının gelirlerini tırpanlayıcı tutumu, diğer yandan ekonomik kriz ve pandemi İnşaat Mühendisleri Odasının gelirlerini önemli ölçüde düşürmüş ve gelirlerin giderleri karşılayamayacağı noktaya çekmiştir. Ne yazık ki; 2020-2021 yılları boyunca durumun daha da derinleşeceği beklenmektedir.

Bu tablo karşısında masrafların azaltılması, giderlerin düşürülmesi kaçınılmazdır. Diğer yandan asıl gelir kaynağımız olan üyelerimizin aidat ödeme oranlarını artırmamız gerekmektedir. Üye aidatları ödemesinde kolaylıklar ve çeşitli avantajlar sağlayacak imkanlar geliştirilecektir.

Dolayısıyla bir yandan tasarruf tedbirleri gevşetilmeden uygulanırken diğer yandan gelir artırıcı tedbirler geliştirilecektir.

  

YAYIN POLİTİKALARI

Teknik Güç: 1972 yılında yayın hayatına başlayan ancak 1980 darbesi ile yayın hayatına ara vermek zorunda kalan Teknik Güç, gazete formatıyla 2003 yılından itibaren yeniden yayın hayatına başlamış, 2012 yılından itibaren ise elektronik ortamda okurlarıyla buluşmaya devam etmiştir.

Çağımızda iletişim ve haberleşme araçlarının çeşitlenmesi, bizlerin üyeye ve kamuoyuna yönelik haber ve mesajlarımızın daha kolay ve hızlı verebilmemizi sağlayacak imkanlar sunmaktadır. Bu çerçevede Teknik Güç`ün günlük haber ve yorum gazeteciliği yapan Web haber portalına dönüştürülmesi hedeflenmektedir.

TMH: 1955`ten bu yana 65 yıllık kesintisiz yayın hayatıyla Türkiye`nin en eski periyodik yayını olan Türkiye Mühendislik Haberleri Dergisi, bu dönem dahilinde de geliştirilip yaygınlaştırılması ve okunurluğunun artırılması için gerekli tedbirler alınacak, yeni ve çağdaş gelişmeleri, mühendislik haberlerini üyelerimize aktarmaya devam edecektir.

Teknik Dergi: 1972 yılında bilimsel ve teknik içerikli yazıların yayınlandığı bir yayın organı olan "Teknik Bülten" uzunca bir aradan sonra 1990 yılından itibaren yeni bir formatla "Teknik Dergi" adı altında yayın hayatına devam etmektedir. Uluslararası tanınırlığı bulunan ve İnşaat Mühendisliği alanında İngilizce ve Türkçe yayın yapan hakemli tek dergi olan Teknik derginin yayınlarına mevcut yapısıyla kesintisiz olarak devam etmesi desteklenecektir.

E-Bülten: E-bülten 7 günlük periyotlarıyla Oda merkezi ve Şubelerinden haber vermeye devam edecektir.

Şube Bültenleri: Ekonomik koşullar nedeniyle, Şubelerin basılı bülten çıkarıp dağıtımını yapmakta zorlanacağı düşünülmektedir. Dolayısı ile İMO 47. Dönem içerisinde Şube Bültenlerinin Şube e-bültenlerine dönüştürülmesi teşvik edilecektir.

genç-İMO Bülteni:  Öğrenci üyelerin iletişim ve haberleşme araçlarından biri olan genç-İMO bülteni elektronik ortamda faaliyetlerini sürdürmesi doğrultusunda desteklenecektir.

Özgün Kitaplar ve Çeviriler: Gündeme ve tespit edilen ihtiyaçlara uygun olarak, özellikle, ileri hesap teknikleri, performans temelli tasarım teknikleri, güçlendirme ve onarım teknikleri konularını içeren telif kitaplar ve çeviriler yayımlanacaktır.

 

KURUL KOMİSYONLAR

1-      Afet Hazırlık Müdahale Kurulu

2-      Bilirkişilik Kurulu

3-      İnşaat Mühendisliği Eğitimi Kurulu

4-      İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Kurulu

5-      Mesleki Değerlendirme Kurulu

6-      Meslek İçi Eğitim Kurulu

7-      Teknik Dergi Yayın Kurulu

8-      Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH) Dergisi Yayın Kurulu

9-      Afet Riski Altındaki Alanlar ve Kentsel Dönüşüm Komisyonu

10-   Kadın İnşaat Mühendisleri Komisyonu

11-   Yapı Denetim Komisyonu

12-   Laboratuvar Hizmetleri Komisyonu

13-   Yapı Uzmanlık Kurulu

14-   Hidrolik ve Su Yapıları Uzmanlık Kurulu

15-   Geoteknik Uzmanlık Kurulu

16-   Ulaştırma Uzmanlık Kurulu

17-   Kıyı-Liman Uzmanlık Kurulu

18-   İnşaat Yönetimi Uzmanlık Kurulu

19-   Yapı Malzemeleri Uzmanlık Kurulu

20-   Asgari Ücret Çalışma Grubu

21-   Şantiye Şefliği Çalışma Grubu

22-   Kamu Çalışanları Çalışma Grubu

23-   İstihdam Çalışma Grubu

ORTAK TOPLANTILAR

Danışma Kurulu Toplantıları:     Kasım 2020

Nisan-Mayıs 2021

Ekim-Kasım 2021

Mart 2022

 

Yönetim Kurulu ve Şube Başkanları Ortak Toplantıları: Olağanüstü toplantılar hariç olmak üzere 3

aylık periyotlarla 

 

Saymanlar Toplantısı:   Aralık 2020

Haziran-Temmuz 2021

Aralık 2021

 

Sekreterler Toplantısı: Yönetim Kurulu Sekreter üyesi, Genel Sekreter ve Yardımcıları, Şube Yönetim

Kurulu Sekreter üyeleri ve Şube Sekreterlerinin katılımıyla olağanüstü toplantılar hariç 3 aylık periyotlarla

 

Yönetim Kurulu - Denetleme Kurulu Ortak Toplantıları: Olağanüstü toplantılar hariç olmak üzere 6

aylık periyotlarla

 

Bölge Toplantıları: Şube Yönetim Kurulu Üyeleri ve Temsilcilerin de katılacağı, bölgesel toplantılar yapılacaktır.